27 augusti 2019

Puuh! Det var en varm dag igår! Den typen av dagar är inte ridsporten den ultimata sporten. I många andra sporter kan man välja att ha shorts och linne men i ridsporten måste man på med ridbyxor och hjälm även om det är 30 grader. Den som kan lösa detta problemet för oss ryttare; ridbyxor som känns som shorts men ändå skyddar mot sadeln och mot skrap om man skulle trilla av. Det är ridbyxor jag skulle skaffa mig! 
 
Jag och Bosse kämpade på med ett mjukgörande pass på banan. Bosse var inte super motiverad i värmen men i slutet var han fin och även ordentligt svettig. Planen var att Cleo skulle longeras men tog beslutet om att träning i gårdagens värme fick bli undantag för henne. Är man pensionär kan man faktiskt få stå över när vädret inte passar. Hon var lika nöjd att få gå in i det svala stallet och tugga hö istället. 
 
När stallet var klart var det dags för mitt första gym pass på Happy fitness i Harplinge. Jag ska erkänna att jag inte var lite speciellt motiverad när jag åkte ifrån stallet och en stor anledning till att jag faktiskt tog mig dit var pga bloggen. Jag vill ju inte börja med att hoppa över pass när jag inte ens har börjat. Jag trotsade därför tröttheten som hade infunnit sig efter jobbet i stallet och 18.30 klev jag in på gymmet. Jag började med att värma upp med några tramp på träningscykeln och därefter var det dags att börja lite hårdare arbete. Under min tid som volleybollspelare handlade det mycket om explosivträning och tunga vikter vilket jag just nu inte har någon motivation att göra. Istället har jag lagt upp träning som kommer gynna mig som ryttare. Jag har bytt ut explosiva hopp och tunga knäböj mot pilatesboll, motståndsband, foam roller och balansövningar. En övning som jag kan rekommendera ryttare är att stå på knä uppe på en pilatesboll. Där får du träna balansen, uthållighet i benen och coremuskelaturen och det är något som faktiskt liknar lite att sitta till häst. Något jag fick öva på mycket under tiden med mina ryggproblem är att ligga på en foam roller och växelvis lyfta mina ben. När du lyfter benen ska kroppen ligga helt stabilt på rullen. Vi kan säga att mina inre magmuskler har varit i bättre form men efter några set på rullen gick det i alla fall bättre. 
 
 
Nöjd med mitt första träningspass åkte jag hem och lagade kvällsmat. På menyn stod det chili con carne. Något som jag tycker är super gott och super enkelt. Man kan välja att koka ris till eller bara äta chilin som den är tillsammans med grönsaker. När jag gör chili con carne har jag följande i: 
 
Köttfärs
Krossade tomater
Röd och gul paprika 
gullök
stora vita bönor 
paprikapulver 
chilipulver 
salt 
peppar 
Lite soja 
(Igår fick jag även lite feeling eftersom vi hade en rödvinsbox öppen och hällde i en skvätt rödvin)
 
 
 
Idag har jag lite träningvärk men inte så mycket som jag trodde men den kommer förmodligen vara värre imorgon ;) Denna tisdags eftermiddag/kväll bjuder på vistelse i stallet som vanligt men även hoppträning med Bosse ikväll för Niklas Arvidsson. 
 
MVH
 
Emma
 
 
 
Till top