23 augusti 2019

Denna dagen började tidigt! Klockan ringde 05.45. Just nu har jag väldigt mycket att göra på jobbet så fick bli lite övertid på morgonen. Frukost är "det viktigaste målet på dagen" som man säger men ibland känns ju tiden i sängen lite viktigare. Ett tag tyckte jag att det var en bra idé att ligga kvar i sängen lite längre och hoppa över frukosten hemma (detta också en olat jag började med efter jag slutat spela volleyboll) Vi har väldig lyx med att vi serveras frukost på jobbet varje morgon så någon typ av frukost blir det alltid men det blir ändå några timmar i början av arbetsdagen då jag gick utan mat i magen. För någon som mig som har haft problem med magkatarr i många år (beror förmodligen p.ga av mitt stressiga liv) är detta en väldigt dålig idé. Det slutade med att magkatarren blev tusen gånger värre och därför fick jag genast börja tänka om och hoppa över mina extra minuter i sängen på morgonen. Nu lämnar jag aldrig lägenheten utan att äta frukost. I början blev det alltid en macka eller två men när jag börjar inse hur mycket bröd jag stoppade i mig på en dag fick jag även på detta planet börja tänka om. Smoothie är något som jag kör stenhårt på just nu. Det är lätt att få i sig även om man inte är speciellt hungrig och man kan variera den med alla möjliga kombinationer. Idag blev det hallon/banan smoothie och som jag lovade i tidigare inlägg kommer jag inte lägga ut några recept på något med många ingredienser i utan receptet går som följande; 
.
2,5 dl lätt naturell yoghurt 
1 näve hallon 
1/2 banan 
 
 
Bus enkelt och gott! 
 
Något jag också försöker göra som standard är att äta ägg på frukosten jag äter några timmar senare på jobbet. Ägg mättar och gör att jag slipper vara hungrig innan det är dags för lunch. Ibland äter jag äggen som dom är eller på en skiva bröd. För att äggen faktiskt ska komma med till jobbet kokar jag aldrig dessa samma morgon utan jag kokar alltid mina ägg på kvällen innan samtidigt som jag lagar kvällsmat. Skulle jag koka samma morgon skulle det bli gjort kanske var 5:e gång ;) När vi ändå snackar ägg så kanske alla känner till den vanliga äggproblematiken ? Att skalet fastnar i skinnet på ägget och vips så står du med ett helt trasigt ägg där det inte finns någon vita kvar. Jag har fått många tips om hur man ska göra och just nu kör jag på teorin att när äggen kokat färdigt ska man; skölja i kallt vatten och därefter direkt in i kylen. Jag har inte skalat tillräckligt många ägg efter att ha provat denna teorin för att kunna uttala mig om effektiviteten men jag lovar att återkomma när jag haft tillräckligt många testägg i min lilla äggstudie ;) Om någon annan har några bättre teorier får ni gärna dela med er! 
 
Idag väntar ett besök på vad som kan bli mitt nya gym och efter det ska jag vidare till stallet. 
Cleo ska motioneras och Bosse ska trimmas speciellt för tävling i Falkenberg imorgon. 
 
Ha en fin fredag! 
 
MVH
 
Emma
 
 
Till top