Lärorik träning och motivation från Rocky Balboa

Igår var det hoppträning igen och den bjöd på nya utmaningar. Jag och Bosse hoppar ganska lite bekymmer en bana på 120 cm och igår åkte ribban upp på 130. Genast blev det lite svårare! Jag kan ju erkänna att jag är en aning ringrostig på större hinder då det typ var 3 år sedan jag senast regelbundet hoppade den typen av banor. Vi började banan med stora misstag ifrån min sida pga av att jag helt plötsligt blev lite stressad och spänd. Efter att tagit några djupa andetag, totalt vanning på mig själv för dessa klantiga misstag börjar vi om banan och tar oss igenom felfritt. Med felfritt menar jag på hinder, prestationen var från min sida de första 4 hindren fortsatt lite för spänd efter att titta igenom filmen efter träningen syns det en stor förändring i min ridning efter halva banan. Jag slappnar av och helt plötsligt flyter banan på och Bosse gör ett toppen fint jobb. En stor kram delades ut till fina Bosse som stod ut med sin pilots konstigheter ! Men det var en nyttig träning och detta är verkligen något jag kommer ta med mig i fortsättningen. Trots en krånglig start på sista banan är jag nöjd och helt överlycklig över att äntligen få träna på lite större hinder igen! Det ska även nämnas att Bosse under uppvärmningen skuttade över 150cm och fick det väldigt lätt ut. Vi kan väl säga att vi känner oss förbereda inför helgens tävling då vi startar 110 och 120 cm ;)
 
Gårdagen bjöd på totalt 4 timmars träning och vi kan väl säga att sängen har aldrig varit så mjuk och skönt att landa i när jag kom hem. Första träningspasset spenderades med Aniston i ridhuset. Vi jobbar hårt på att bygga upp hennes bakdel och att få henne att trampa med bakbenen rakt under kroppen. Hon vill gärna underlätta för sig själv genom att trampa med bakbenen innanför spåret. Igår övade vi på övergångar med bakbenen under kroppen samt galoppfattningar. Vi var inte riktigt överens de första 10 minuterna men efter lite små protester jobbade hon på fint. Jag försöker att inte sitta och trimma henne för länge utan just nu kör jag på lite kortare pass med kvalitet där jag känner att hon orkar jobba 100% istället för att fortsätta jobba henne när orken börjar ta slut. Jag känner att vi just nu behöver lämna varje pass med en positiv känsla och just nu känns detta lite kortare, intensiva pass som en bra plan för detta. Efter det åkte jag tillbaka till stan för kaptensmöte och 2 timmars bollträning. En träning full av försvars vilket jag tycker är det roligaste vilket var mycket passande för min trötta kropp. Lättare att motivera sig att göra saker man tycker är roligt ;)
 
Idag åker jag hem för att äta lunch med familjen eftersom Mamma fyller år idag. Hipp Hipp hurra! :)
Efter det ska hästarna motioneras på lite olika vis och efter det avslutas dagens med 2 timmars bollpass och sist men inte minst ett pass på gymmet. Jag kommer förmodligen inte ha några problem att somna ikväll heller! ;)
 
Som avslutning på dagens inlägg gick jag tillbaka i mitt instagramflöde och tittade vad jag la ut i samma period tidigare säsonger. Jag hittade ett citat jag la ut som är taget ifrån en Rocky Balboa film. Rocky får avsluta mitt inlägg och ge mig motivation att träna ytterligare 5 timmar idag! :)
 
"Let me tell you something you already know. The world ain’t all sunshine and rainbows. It’s a very mean and nasty place and I don’t care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain’t about how hard you’re hit. It’s about how hard you can get hit and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That’s how winning is done! Now if you know what you’re worth then go out and get what you’re worth. But ya gotta be willing to take the hits"
 
MVH
 
Emma
 
 
Till top