Dressyrpass och julklappsjakten börjar

Igår hade jag en riktigt mysig eftermiddag/kväll med mina hästar. Helt otroligt hur man kan komma hem trött efter jobbet och åka hem efter att ha ridit 3 hästar piggare än någonsin! Först ut för dagens var Aniston som gjorde ett toppen fint dressyrpass. Passet började bra innan jag ens kommit upp på hästryggen då jag öppnar dörrarna till ett ny harvat ridhus plus att jag är helt ensam manegen. Lyx! Hur som helst... Vi har haft stora problem med skänkelvikningarna pga av att tempot blir långsammare och långsammare och tillslut är det nästan skritt när vi kommer ut på långsidan efter att kort skänkelvikningen över hörnlinjen. MEN.. igår var det lite som i hoppningen plötsligt behöver jag göra förhållningar för att hon inte ska ta sig i gå i för snagg takt. Vi gjorde de snyggaste skänkelvikningarna vi någonsin har gjort, kanske att hon flyttade över lite långt någon gång ibland så att bakdelen gick lite, lite, ytterst lite förre men det struntar vi i just nu ;)
Cleo gick även hon ett dressyrpass och där gjordes också en hel del sidvärdsrörelser men det blev mycket travarbete med fokus på att få henne att ligga kvar i den takten jag har bestämt. Vilket är lättare sagt är gjort när man har en häst som helst vill gå med älgkliv över banan samtligt som jag inte får bli hängande i handen utan måste göra korta och snabba förhållningar samtidigt som jag måste möta upp varje förhållning med skänkeln. Puuuhh.. Just nu är dressyrarbetet bara ett stor fall av dubbelmoral;
 
  •  Du ska ha en stadig hand samtidigt som den ska vara mjuk och följsam. Den får inte bli statisk men samtidigt måste du ge hästen möjlighet till stöd.
 
  • Du ska inte låta hästen gå ifrån dig (alltså öka tempot) samtidigt som det STÖRSTA misstag du kan göra är att du inte ser till att hästen går fram ordentligt.
Hur som helst slutade passet med en fin och avslappnad Cleo som vanligt gav mig en fantastiskt fin galopp :)
 
Sist ut var Bosse som var lite ringrostig efter att ha tagit det lite lugnt några dagar pga av sin mugg. Muggen har blivit betydligt mycket bättre och är helt borta i ena karleden nu. Passet fick bli ett komma-tillbaka-i-fas-pass och vi avslutade med 15 fina minuter :)  När alla hästarna hade blivit ompysslade och fått sina täcken bytta var jag som vanligt efter i tidschemat. Min tur att laga mat och som vanligt får Philip vänta. En man med en stor skopa tålamod! Men detta är ju också mannen som när jag säger; "Naaw älskling! Vad skulle jag göra utan dig!?" ger svaret.. "Du skulle förmodligen ha 15 hästar..." Såååå vi kan väl säga att han är ganska medveten om vem hans sambo är ;)
 
Idag ska jag gå och shoppa lite julkappar i breaket mellan jobb och träning. Ska bli mysigt att få gå en sväng på stan då jag även ska försöka hitta något stiligt att ha på mig på julafton. Inte alla dagar jag kan gå och shoppar kläder! Senaste plagget jag köpte var ett klädesplagg till Bosse (bara att jag anser att ett täcket till min häst är ett klädesplagg är lite sjukt) När detta är avklarat är det dags för bollträning med laget och därefter ska Cleo upp till ridhuset för att genomföra sitt första pass med riktiga hinder! Övrig ridning av Aniston och Bosse hjälper Julia och syrran mig med! :)
 
Önskar er en trevlig helg ! :)
 
Till top