Paus ifrån strävan efter den perfekta kroppen..

Då var det Måndag igen och vår lediga helg är helt plötsligt över. Idag drar volleybollträningen igång igen och vardagen går tillbaka till sitt vanliga höga tempo. Helgen har varit mycket trevlig och full av roliga händelser!
 
I Fredags efter träningen kom nästan alla tjejer ifrån laget hem till mig för att avsluta veckan med lite pizza. Vi beställde pizza ifrån ett nytt pizza ställe i stan, "La pizza". Riktigt god pizza som jag verkligen kan rekommendera! Skönt att inledda helgen med en lugn kväll :) Dagen efter blev det frukost tillsammans med Philip och efter det åkte jag hem till stallet. Där red alla tre hästar med lite olika resultat. Bestämde mig innan att jag inte behövde åka till ridhuset utan att jag kunde klara av träningen på ridbanan. Bosse gjorde fint ifrån sig trots lite vattenhinder på banan. Cleo gick en runda i skogen och fick ett total flipp i skogen pga något osynligt monster och inte många gånger man kommer tillbaka med en genomsvettig häst efter en skrittrunda. Aniston gick även hon en sväng på banan och kan väl erkänna att jag hade lite överseende med att hon hade lite överskottsenergi efter sin vila. Hyfsat nöjd åkte jag hem till Halmstad för att göra mig iordning inför lördagens aktiviteter. Det blev häng tillsammans med ett gäng gamla kompisar på O ´Learys. När jag var på väg insåg jag att jag kanske har skaffat mig lite dåliga vanor alltså att alltid vara lite sen. Detta beror förmodligen på att vi nu bor väldigt nära stan och därför väntar man in i det sista med att ge sig iväg. Men trots att jag dök upp 3 minuter sent smakade maten gott och i sällkapet fanns det inget att klaga på heller. Efter maten blev det bowling. Senaste gången jag bowlade tror jag var för ca 5 år sedan. Det jag minns att jag efteråt hade ont i axeln och att jag var fruktansvärt dålig på det. Men hade tydligen vilat mig lite i form under dessa år för nu lyckades jag i alla fall med att hamna i mitten av poängtabellen när tiden var slut. Jag kunde alltså lämna bowlingbanorna med hedern i behåll ;) När kvällen på O 'Learys var slut möte jag upp med Philip och strax efter det insåg vi att kvällen förmodligen inte skulle bli bättre utan som ett gammalt gulligt pensionärs par gick vi hand i hand hem till lägenheten en ganska bra stund innan Halmstads uteställen slår igen ;)
Söndagens spenderades med en ordentlig sovmorgon följt av frukost i sängen och på eftermiddagen blev det mys fika tillsammans med familjen följt av motionering av mina hästar.
En fråga som nästan alltid dyker upp när jag pratar med människor om min idrott är; "Får du dricka alkohol?" eller "Saknar du inte att vara ute och festa på helgerna ?" Svaret på denna frågan är; Nej. Under en hel säsong som är ca 9 månader är det ungefär en dag då jag saknar det. Detta tillfället uppstår oftast när någons födelsedagsfest kommer samma dag som vi har bortamatch eller något liknande. Jag saknar absolut inte att vakna bakfull och trött + att alla träning som jag utför under en vecka gör det praktiskt taget helt omöjligt för mig att orka ha en motivation att vilja festa. Jag föredrar 1 glas vin i soffan med en film framför än en blöt kväll på krogen. Måste ju leva upp till mitt namn "Tant-Emma" ;) Men något jag tillåter mig själv på lediga helgen är en paus ifrån strävan efter den perfekta kroppen. Under mina dagar spenderas mycket tid på att äta, laga mat och planera mina måltider. Jag försöker att äta varierade och nyttiga måltider. Eftersom min kropp är mitt redskap i mina idrotter måste jag ta hand om mitt redskap på bästa vis för att få ut maximallt i mina prestationer. I perioder är detta endast en rutin som jag inte ens funderar över men i perioder tycker jag det är jobbigt att planera. Jag kan känna mig så trött på att behöva tänka på om detta mellanmålet kommer ta mig igenom 2 timmars träning och om inte packa ner extra mat som jag kan ha för säkerhetsskull. Eller när jag går på maxi och känner mig sugen på en kanske pannkakor vet om att detta är helt omöjlig rätt eftersom jag dagens efter har match eller många timmars träning som måste förebyggas med mycket redan dagens innan. Jag kan bli fruktansvärt trött på att hålla redan på min vikt för att se om jag går upp eller ner och ibland kan bli ännu tröttare att behöva äta när jag inte är hungrig. Därför ger jag mig själv en paus ifrån detta när jag har lediga helger. Då får jag äta precis vad jag vill och är jag hungrig behöver jag inte trycka i mig mat heller. Detta är något jag tycker att alla ska göra ibland. I dagens samhälle är det en sån fruktansvärd hysteri om att vara den perfekta människan som har tid med karriär, en hobby, träna 4-5 dagar i veckan, äta super hälsosamt och ha super bra relationer med alla av sina samtliga 100 vänner. Jag förstår att man kan dras med i det här för kan komma på mig själv att låta tankarna låsa sig vid strävan efter magrutor och ett perfekt liv. Men då och då tycket jag att vi alla ska ge oss själv en paus i strävan efter att rymma i dom där gamla jeansen, strandformen 2016 och hets planering av alla hälsosamma måltider med mindre än 500 kcal och ta en muffins med dig ner i soffan och säga "Fine, jag kanske inte ser ut som alla tjejerna på omslagen på alla träningstidningar, jag kanske inte har nått veckans mål, det kanske blev mamma Scans köttbullar med snabbmakaroner till kvällsmat eller jag kanske inte följde dagens planering in i minsta detalj men jag är ganska okej då! Det får duga idag!" Självklart tycker jag att alla ska sträva efter ett hälsosamt liv med bra mat och träning men att försöka vända ut och in på sig själv för att hinna med detta varje dag är inte heller hälsosamt. Och att aldrig unna sig någon är lite heller hälsosamt. Jag anser att unna sig avslappning, en paus ifrån vardagens alla krav eller käka en muffins är också en del av ett hälsosamt liv, hälsa för själen! ;)
 
Idag blir det om vanligt en lång dag. Nu ska jag ut i stallet och trimma min hästar lite granna. Har inte riktigt koll på hur vårt vattenhinder till ridbana ser ut idag men hoppas slippa köra till ridhuset. Så mycket trevligare att rida utomhus! efter det blir det 2 timmar bollträning och därefter träning med mina U16 ungdomar.
 
Ha en trevlig dag! :)
 
MVH
 
Emma
 
 
Till top