Nytt personbästa trots gamla ben...

Igår var det som vanligt på tisdagar mycket på agendan. Efter jobbet gick bilen hem till lägenheten för att där trycka i mig så mycket lunch som jag kunde utan att min mage skulle spricka för att inte göra samma misstag som förra tisdagen då min energitank tog slut på halva vägen. Men överfulla energi depåer blev det efter lite vila 2,5 timmes bollträning med laget. Gårdagens träning inleddes med löptester. Vi kan väl säga att mina testreslutet i år har bara varit i en stadig kurva uppåt och gårdagen var inget undantag. Jag tog nytt person bästa i löpning på 10m, 20 m och 9-3-6-9 (idioten). Efter det skulle vi liberos och passare göra ett 4:e löptest som kallas för "harres". Detta är ett test där det ingår att hopp över och krypa under häckar i en typ av fyrkant. Där tackade mina ben för sig då jag hade fått krampkänslor redan efter de tre andra testerna och när jag hoppade över den första häcken krullade hela mina hamstring ihop sig i kramp. Detta är något som jag känner i kroppen idag då jag har en fruktansvärd träningsvärk. Det svider att ligga på topp eller så kanske detta bara är ett ålderstecken. Jag spelade för några veckor sen min 178:e elitmatch för Hylte/Halmstad volleybollklubb och detta börjar visa sig på min kropp i lite småskavanker. Det som tar mest stryk är mina ben då de alltid får jobba dubbelt upp med volleyboll och hästarna. Detta är dock något som blivit mycket bättre sedan jag helt slutade hoppa när jag tog på liberotröjan. Något man ofta glömmer bort är att vardaglig träning bygger upp och är hälsosamt men när man går över till elitträning sliter och bryter även ner kroppen efter hand. Läste någonstans att elitträning går ut på att de första åren bygga upp kroppen till den absoluta topp formen där efter vänder det och det går ut på att hålla nedåt kurvan så svag som möjligt. Bra att man redan vet om sitt öde! ;) Samma sak att när man tränar på elitnivå handlar inte om det kommer göra ont när du börjar röra på dig utan var/hur mycket ont det kommer göra. Hur många blev motiverade att elitsatsa nu ? ;) Jag kan väl också nämna att alla gånger jag har haft träningsvärk eller haft lite småskador är absolut värt det för alla roliga ögonblick jag har fått uppleva hittills :)
 
När bollträningen var färdig åkte jag hem till stallet och åkte iväg på hoppträning med Bosse. Det var en helt okej träning. Inga riktiga toppar och inga dalar. Jag hade nog velat ha en lite bättre känsla inför helgens kommande tävling i Laholm men får ta det som det kommer och jobba ifrån det. Mina hästar är igång men har inte riktigt haft möjlighet att genomföra allt det markarbete jag önskat då förutsättningarna att träna inte har varit de bästa pga av vädret. Men nu börjar äntligen möjligheterna att använda vår ridbana dyka upp och för att försöka pumpa min motivations nivå lite granna satt jag under eftermiddagen igår och letade upp massor av nya bomövningar att prova. Idag blir det bommar med både Cleo och Aniston. Bosse går en skrittrunda efter gårdagens hoppträning. Efter det avslutas dagen med 2 timmars volleybollträning och därefter ska vi göra tester i gymmet. Vi kan väl säga att jag inte har några större förväntningar på mina resultat med träningsvärken jag har i min kropp idag.
 
Hoppas alla får en fin dag! :)
 
MVH
 
Emma
 
 
Till top